mandag 17. september 2012

BR-364: En Amazonas-odyssé - del 2

Historier og refeleksjoner fra 1000 km i buss langs hovedveien BR-364 gjennom delstaten Rondônia i Amazonas. Du kan følge turen på kart eller satelittbilder ved å søke opp "Porto Velho" i Google Earth eller på iPhonen din, og så følge hovedveien BR-364 sørover.


Soloppgang over BR-364. Jeg strekker hals og kikker over seteryggen foran meg.


Første stopp
Bittelite, støvete sted. Fikk ikke med meg navnet, det stod ikke noe sted. Det er sju personer på bussholdeplassen. Seks menn. Tre sitter med nesa nedi mobilene sine, de tre andre henger langs en vegg og prater. Den eneste dama her er hun som jobber i busselskapet, hun ordner ut og inn med varer i det store bagasjerommet i første etasje i bussen. Og hun som står i den slitne cafeen.

Bussen er et digert beist. Volvo. Svensk kvalitet. Det er tillitsvekkende. Modellen heter Marcopolo. Lange reiser og oppdagelser. Det passer bra. Vi skal 500 km sørover. Men bussen lekker. Under fronten drypper det, vann ser det ut som, håper det ikke er kjølevann. Sjåføren åpner et deksel i grillen og kikker inn, stikker inn hånda i to sekunder og trekker på skuldrene. Så setter han dekselet på plass, bøyer seg ned, stikker en pekefinger borti vanndammen under bussen og smaker. Aha. Det er spylervæske, tenker vi parallelt. Vi er klare til å kjøre videre.


 Vår Volvo Marcopolo. Den lekker, men går

Andre stopp: Ariquemes.
Større by denne gangen. Hovedgata er ikke mindre enn 100 meter bred. Nesten som 9. juli-avenida´en i Buenos Aires. Men her er det foreløpig 90 meter tørt gress i midten, og en smal asfaltstripe på hver side. Kanskje de planlegger å bli som Buenos Aires? Utenfor asfalten er det hangarstore butikker med byggevarer, VVS og elektro. Og enda større butikker som huser alle felleskjøps mor. Her har du alt en gårdbruker kan drømme om. Nede langs hovedveien BR-364 ligger bensinstasjonene, bilverkstedene og bilforretningene der du får kjøpt pick-up´er, traktorer og landbruksmaskiner. Dette er kapitalvarene på den brasilianske landsbygda. Grunnmuren i det brasilianske landsbruksmiraklet.

Gutten og krøplingen
Jeg får meg endelig mat. På busstasjonen spiser jeg verdens største ostebolle (helt sant, den var på størrelse med en grapefrukt!) og drikker standard ferdigsøta cafezinho (= alt for søt kaffe). På forrige stopp så ikke maten spesielt fresh ut, jeg sto over. Nå er jeg så sulten at jeg kunne spist hva som helst. Jeg står med syltetøyglasset med kaffe i den ene hånda og ostebolla i den andre og kikker rundt meg. På avsatsen under meg sitter en ung mann med forkrøplede bein og snakker i en mobil. I den ene foten har han en mynt mellom stortåa og neste tå. Han er godt kledd og er nyklipt, tenker jeg, det er et bra tegn. Så kommer en gammel dame bort til ham og spør om noe. Han bruker hendene til å humpe inn forbi meg og bort til en sekk som står opp langs veggen. Han tar opp noen papirer, sjekker et eller annet, og ringer. Dama venter i døråpninga. Kult, han er en slags fikser. Han klarer seg.

Gutten er 4-5 år og jeg ser ham så vidt bak to voksne. Tydeligvis foreldrene. De står bøyd over ham begge to, og gir ham formaninger. Jeg synes ikke det ser bra ut, men kan ikke se ansiktet hans. Gråter han? Smiler han? Han har blå bermuda og blå T-skjorte, sandaler. Lyst blondt hår. Lys i huden. Det kunne vært min gutt, tenker jeg. Han får en gave av foreldrene, en rødbrun avlang boks med et slags plastvindu. Det er Bill! Inni boksen er det en bil. Den enfoldige tauebilen Bill, antihelten i filmene om Lynet McQueen, storsatsingen til Disney-Pixar de siste åra. Det kunne definitivt vært min gutt. Leiligheten hjemme flyter av Bill, Lynet, Doc, Sally, Sheriffen, Ramone, Luigi og Guido fra film en, og ikke minst den kule, James Bond-aktige spionen Finn McMissil fra film to.

Tredje stopp: Ouro Preto do Oeste.
Det svarte gullet i vest. Hvor kult er ikke det navnet! Ouro Preto do Oeste. 

Det var så langt jeg kom i dag, folkens. Nå er det natt til søndag, norsk tid, og jeg skal til Brasilia med fly. Der er det flere intervjuer, blant annet med en fyr i Odebrecht. Del tre i Amazonas-odysseen kommer om noen dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar