fredag 14. september 2012

BR-364: En Amazonas-odyssé - del 1


Historier og refeleksjoner fra 1000 km i buss langs hovedveien BR-364 gjennom delstaten Rondônia i Amazonas. Du kan følge turen på kart eller satelittbilder ved å søke opp "Porto Velho" i Google Earth eller på iPhonen din, og så følge hovedveien BR-364 sørover.

Klokka er 04.45. Alarmen går på den brasilianske mobiltelefonen min, den billigste jeg fant, en ur-nokia hvis eneste fiffighet er at den kan koble et piksel-fjes i dårlig oppløsning til kontaktene mine. Det var gøy de første to gangene, nå er det bare irriterende.



Jeg sjekker ut av hotellet, lar kofferten stå igjen og håper den er der når jeg kommer tilbake. På ryggen en en liten ryggsekk, i hånda en flaske vann, ellers caps, T-skjorte, shorts og chinelos (sånne brasilianske sandaler, du vet). Rusler ut i mørket på vei til bussterminalen.

Frihet. Jeg puster inn en brusende følelse av frihet sammen med den varme Amazonaslufta. Dette er frihet. Å rusle ned mot bussen grytidlig, uten annet enn meg selv og ryggsekken. Det er sånn det var i gamle dager. Gode minner fra bussturer på kryss og tvers, til strender og fjell, små landsbyer og store metropoler. De siste åra har det vært mest taxi og fly, og mye mer stress.

Jeg nærmer meg bussterminalen. Det er flere folk i gata, det dukker opp kiosker, små cafeer, barer og hoteller av den tvilsomme sorten, der det handles både med øl, sprit og sex. Jeg har gledet meg til bussturen. Bare å sitte å stirre ut av vinduet. Se byen ta slutt. Først husene som blir mindre og fattigere. Så de svære bensinstasjonene. Bilverkstedene og byggevarebutikkene. Et og annet motell, det er der du leier deg inn på timesbasis for ikke å sove. Ei kirke, som regel en av de evangeliske. Overalt lastebiler og trailere. Alt tilsynelatende uten plan eller gjennomtenkt rekkefølge. Men så, etter det dieseldrevne elektrisitetsverftet, tar byen slutt. Nå er det bare tørr skog og støv langs veien. Og så begynner beitelandet.

Bussen er superfancy og moderne. To etasjer. Passasjerene øverst og bagasjen nederst. Inne er det iskaldt. Som alltid. Shorts og T-skjorte er helt feil. Jeg fryser før jeg rekker å sette meg ned. De andre passasjerene har jeans, gensere og tepper. Jeg visste det jo, det er alltid iskaldt på sånne busser, men jeg klarte ikke helt å ta det inn over meg. Jeg sitter i andre rekke, på plass fem, og hvis jeg strekker halsen og kikker over seteryggen foran meg, har jeg panoramautsikt til hovedveien BR-364 og verden.

Vi kjører i krabbetempo forbi polícia rodoviária sin stasjon, veipolitiet. Hundrevis av beslaglagte biler og motorsykler står til spott og spe og advarsel i den brede midtrabatten. De steiker i sola, lakken ynker seg. Og støvet legger seg. Bilene som har stått her lengst er helt overgrodd av gress og buskas. Og så er det noen vrak fra kollisjoner.

Det er iskaldt. Det bringer minner som ikke er fullt så gode. Om hvordan jeg har hutret meg gjennom landet, offer for en aircondition på max. Ute av stand til å sove, akkurat som på telttur om vinteren når soveposen er for gammel og underlaget for tynt. Men her, i motsetning til i Norge på vinteren, er den deilige varmen bare to millimeter unna. Utafor er det 30 grader allerede, men det er umulig å åpne ruta. Jeg tar på meg alt det jeg har av klær i sekken og napper til meg det flortynne stoffet som henger over seteryggene for å beskytte mot hår og fett (?). Det hjelper litt.

Utafor ser jeg kyr. Plutselig er de der, avskogings-verstingene. Håper de ikke tar det personlig, men kyr er på den onde siden i historien om avskoging i Amazonas. La oss kalle dem stormtroppene til imperiet. Det er kyr som gresser på tre fjerdedeler av alt avskoget land, der regnskogen en gang stod. Litt rask hoderegning. Brasiliansk Amazonas er ca. 5 millioner kvadratkilometer. 20% er allerede avskoget, det vil si 1 million kvadratkilometer. Det er tre ganger Norge. Runder vi nedover kan vi si at to ganger Norge er beiteland i Amazonas. Skogen ble brent ned i enorme skyer av karbon. Og kyrne som promper ut metan, en klimagass som er mye farligere enn CO2. Det finnes millioner av dem, ti millioner tror jeg,  i Amazonas. Det blir mye promp.

Men det er selvfølgelig ikke deres skyld. Kyrne er bare små tannhjul i det enorme maskineriet som eter opp Amazonas. Hvem står bak? Imperiet er godseierlobbyen - bancada ruralista - i Kongressen. Selveste Darth Vader er lederen deres, senator Katia Abreu.

Les mer fra turen 1000 km gjennom Amazonas her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar